keskiviikko 22. joulukuuta 2010

Mediaattori-podcast #13: Suomalaiset iPad-lehdet

iPad saapui viimein Suomeen – mutta ovatko suomalaiset iPad-lehdet vielä pelkkiä harjoittelukappaleita? Miten luodaan luettava digitaalinen lehti? Ja miksi Hesarin iPad-versio hylkäsi visuaalisuuden täysin?

Kuuntele (46:16)

Tilaa Mediaattori: iTunes | XML Feed

Suosittelemme: 
EW's Must List
Black Swan
Olivia Shoppaa

3 kommenttia:

Tuija Aalto kirjoitti...

Kiitos hyvästä podcastista! Kiinnostava tutustua printtipuolen iPad-pohdintoihin. Taitettu lehti muotona, esteettisenä elämyksenä ajassa ja tilassa on valtavan kiehtovaa. Keille se on tärkeää, ja onko se niin tärkeää että sen pariin hakeudutaan kaiken muun mediatulvan keskellä.

Latasin heti Olivia shoppaa -apsin ja jäin miettimään, että pitääkö minun muistaa panna se päälle kun lähden kylille kävelemään vai voisiko sitä kehittää niin että se antaisi jonkinlaisia värinähälytyksiä jos olen lähellä jotaki kohdetta josta se tietää kertoa. Tiedä häntä. Jos, niin sen pitäisi tietysti oppia kerrasta, eikä hälytellä aina joka viikko. Ehkä uudelleen vasta, jos kauppiaalla Olivian lukijalle uusi tarjous. Oh well, taas kohti ikiaikaisia mobiilimainonnan lupauksia..

Tuomas kirjoitti...

Kiitos kommentista, Tuija! Hyvä iPadlehtikooste omassa blogissasi.

Tuomas kirjoitti...

Vuoden vaihteessa julkaistut tiedot iPad-lehtien laskevista levikeistä Jenkeissä kilvoittivat runsaasti kommentteja ja spekulaatiota. Ainakin näihin kannattaa tutustua:

David Hepworth: "Electronic readers are perfectly suited to the efficient absorption of information. They're no good at replicating the idle serendipity of the standard magazine experience."

Bradford Cross: "It is finally sinking in that mobile devices are part of the Internet. The iPad doesn't set us up for a return to pre-Internet business models. The web is not dead."

Lauren Indvik/Mashable: "After an initial spike, the sales performance of issues on the iPad and iPhone roughly correlate their performance on the newsstand."

Mitä lukuihin tulee, minusta kiinnostavaa olisi tietää kuinka paljon iPad-lehdet ovat syöneet paperi-irtonumeroita. En löytänyt tähän hätään esim. Wiredin 2009 irtonumerolukuja, mutta jos esim. marraskuun 2010 Wiredin 23 000 iPadlehteä on plussaa normaalin 130 000 paperi-irtonumeron päälle, silloinhan puhutaan jo oikein mukavista prosenteista.

Aihetta käsitellään myös näissä erinomaisissa alan vuosikatsauksissa:

Mediashift: iPads, Print-on-Demand Slowly Transform Magazines in 2010

Magculture: 2010 x inside, behind, underneath the covers